Nawodnienie organizmu. Jak to kontrolować ?
8 Cze 2020

Nawodnienie organizmu. Jak to kontrolować ?

Post by Redaktor

Poziom zapotrzebowania organizmu na wodę jest sprawą mocno indywidualną. Często zależy od naszej wagi, wieku, diety czy poziomu aktywności fizycznej. Inny będzie dla osoby dorosłej prowadzącej siedzący tryb życia, a inny dla żywiołowego nastolatka uprawiającego street workout. Zalecane przez ekspertów 6 do 10 szklanek dziennie dla pierwszego może być ilością zbyt dużą, a dla drugiego niewystarczającą.

Brak wystarczającego poziomu płynów w organizmie może manifestować się na wiele sposobów poczynając od bólów głowy, problemach z koncentracją, na kłopotach z trawieniem i wydalaniem kończąc. Niedostateczna ilość wody to kłopoty z funkcjonowaniem nerek, a bez tego nie ma mowy o prawidłowym oczyszczaniu ciała z zanieczyszczeń i toksyn. Czy istnieją jakieś nieinwazyjne metody na kontrolowanie naszego codziennego poziomu nawodnienia ? Oczywiście, że tak! Oto kilka prostych sposobów.

Monitoruj wagę ciała przed i po treningu.

Ta prosta operacja pozwoli skontrolować ile wody tracimy podczas aktywności fizycznej. Należy zważyć się przed i po treningu i porównać wyniki. Różnica wskaże nam na deficyt wody w organizmie, który należy uzupełnić.

Uszczypnij się!

Zdrowa, dobrze nawilżona skóra jest napięta, jędrna i elastyczna. Gdy nie dostarczamy wystarczającej ilości wody, organizm próbuje ją zatrzymać wewnątrz, co wpływa na kondycję skóry. Aby sprawdzić swoje nawodnienie wystarczy złapać niewielką ilość skóry na dłoni za pomocą kciuka i palca wskazującego, delikatnie ją unieść a następnie puścić. Jeżeli natychmiast wróci do swojego pierwotnego kształtu, wszystko jest w porządku. Jeżeli trwa to dłuższą chwilę, to sygnał, że potrzebna nam szklanka napoju.

Kontroluj kolor moczu i jego ilość.

Charakterystyczne dla odwodnienia są rzadkie wizyty w toalecie. Organizm w ten sposób próbuje zaoszczędzić wodę dla organów wewnętrznych i ich prawidłowego działania. Kluczowy jest również kolor moczu. Jeżeli jest on ciemnożółty i wydziela ostry, nieprzyjemny zapach oznacza to deficyt wody w organizmie. Prawidłowy kolor powinien oscylować pomiędzy jasnożółtym a bezbarwnym i być prawie bezwonny. Uwaga! Ten sposób kontroli nie nadaje się dla osób, które biorą leki lub piją duże ilości herbat ziołowych.

 

0 Comments

Leave a Comment